Bajki logopedyczne

Bajki logopedyczne, opowiadania, historyjki i zabawy słowno-ruchowe

w procesie terapii logopedycznej

Jedną z najważniejszych umiejętności człowieka jest umiejętność porozumiewania się z otoczeniem, czyli odbieranie i pełne rozumienie komunikatów słownych, a także ich nadawanie. Cały proces rozwijania i doskonalenia komunikacji językowej dziecka przebiega w sposób ciągły i długofalowy. Dlatego też z myślą o dzieciach, które niechętnie wykonują żmudne ćwiczenia w tradycyjny, warto zastosować w terapii bajki logopedyczne, opowiadania fabularyzowane, historyjki oraz zabawy słowno – ruchowe.

Bajkowo-zabawowy charakter ćwiczeń pobudza ciekawość dziecka i stymuluje do aktywnego udziału w zajęciach. Poprzez zabawę i ruch odreagowują urazy związane z trudnościami np. z koniecznością wielokrotnego wykonywania ćwiczeń i kojarzą zajęcia raczej z przyjemnością, a nie tylko z nauką. Bajka logopedyczna, opowiadanie czy historyjka oprócz tego, że usprawnia narządy mowy dziecka, to również uwrażliwia na różnorodność świata dźwięków, mobilizuje do myślenia i poprawnej werbalizacji, przygotowuje do nauki czytania.

 

,,Wiosna

 

Nadeszła wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków  (dziecko naśladuje głosy różnych ptaków).

Pewnego dnia Języczek Podróżniczek wybrał się do lasu na spotkanie z wiosną .  Jechał na koniu (dziecko kląska językiem), ciekawie się rozglądając (dziecko unosi język do nosa, sięga do ucha lewego i prawego, wysuwa daleko na brodę).

Na łące zobaczył bociany  (dziecko wymawia kle,kle).

Czytaj więcej...

Wierszyki i rymowanki

Logopedyczne wierszyki i rymowanki do utrwalania
 głosek szumiących

 

„Trudny rachunek”

Szły raz drogą trzy kaczuszki,
Grzecznie, że aż miło:
Pierwsza biała, druga czarna,
A trzeciej nie było.
Na spotkanie tym kaczuszkom
Dwie znajome wyszły:
Pierwsza z krzaków, druga z sieni,
trzecia prosto z Wisły.

 

„Szara myszka”

Szara myszka w szafie mieszka
a na imię ma Agnieszka.
Ma w szufladzie trzy koszule,
kapelusze, szelki, sznurek.
Grywa w szachy, pisze wiersze,
tuszem robi szlaczki pierwsze.
Chętnie szynkę je i groszek,
kaszę, gulasz, gruszek koszyk.

Czytaj więcej...

Gimnastyka buzi i języka - cz.2

Głoski: K, G

 

Wadliwa realizacja głosek k, g zwana jest kappacyzmem i gammacyzmem

Najczęściej spotykaną wadliwą realizacją tych głosek jest zastępowanie ich przez głoski t,d.

Niekiedy zdarza się również omijanie głoski, albo realizacja h

Ćwiczenia wskazane przy  realizacji głosek tylnojęzykowych k, g

Czytaj więcej...

Gimnastyka buzi i języka - cz.1

GIMNASTYKA BUZIJĘZYKA     

 

Głoski szumiące: sz,ż,cz,dż

      

  

 

Wadliwa realizacja głosek szeregu szumiącego sz,ż,cz,dż nazywana jest seplenieniem lub sygmatyzmem.

Ćwiczenia wskazane przy wadliwej realizacji głosek szumiących:

Ćwiczenia języka:

  • klaskanie językiem – naśladowanie odgłosu konia uderzającego kopytami o bruk;
  • „liczenie ząbków” – dotykanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej;

Czytaj więcej...

Gimnastyka buzi i języka - cz.3

Głoski: F, W

 

Głoski f,w są najczęściej zastępowane głoskami p,b lub h,ł,j, zdarza się też ,że w ich miejsce pojawiają się głoski s,z

 

Ćwiczenia wskazane przy wadliwej realizacji głosek f, w

Ćwiczenia warg:

  • przygryzanie dolnej wargi;
  • ssanie dolnej wargi;
  • naprzemienne zaokrąglanie i spłaszczanie warg;
  • półuśmiechy (przemienne naciąganie jednego kącika ust);
  • chowanie warg do środka.

Czytaj więcej...