W białej krainie

W grudniu grupa pod opieką pań. M. Andrzejczak i A. Panek przystąpiła do realizacji drugiego zadania. Celem spotkania było uświadomienie uczniom i rodzicom roli cukru i soli w diecie człowieka oraz niebezpieczeństw spowodowanych nadużywaniem tych produktów. ,,W białej krainie – ostrożnie z solą i cukrem” to temat, wokół którego odbywały się czynności dzieci. Poziom wiedzy dzieci był dobry, ale nie znały chorób, jakie te substancje wywołują. Nauczyciel zaprosił uczniów do białej krainy.

Dzieci przechodziły pod chustą animacyjną wyobrażając sobie, że podróżują zdrowolotem. Na końcu tunelu była obręcz . Dzięki tajemniczemu przejściu wszyscy przenieśli się do krainy, gdzie przywitała ich cukrowa wróżka. Zadała ona dzieciom zagadki. Okazało się, że w jej krainie dominują dwie substancje – sól i cukier. Dzieci rozpoznawały ich smaki. Próbowały wody słonej lub słodkiej, soli i cukru. Wróżka zadała pytanie jak myślą, dlaczego wszyscy w jej krainie są nieszczęśliwi? – nastąpiła Burza mózgów. Potem uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną o soli i cukrze, która spowodowała ożywioną dyskusję. Przystąpiono do wykonania zadania, polegającego na wyszukiwaniu soli lub cukru na etykietach produktów spożywczych. Wnioski były zaskakujące, okazało się, że cukier oraz sól można znaleźć w niemal wszystkich produktach, a więc człowiek spożywa ich sporo. Grupa poszukująca soli znalazła ją nawet w czekoladzie i cukierkach, a poszukiwacze cukru odkryli go w mleku oraz mące. Po tym ćwiczeniu odbyła się pogadanka na temat rodzajów cukru i soli oraz nazw pod jakimi te produkty się kryją. Wskazane zostały też produkty słodkie, zawierające cukier np. miód, suszone owoce. Wszyscy obiecywali, że będą zastępować sól i cukier, innymi produktami, np. miodem a sól przyprawami. Każde dziecko skosztowało miodu oraz naturalnego soku z malin. Później uczniowie w grupach układali puzzle z hasłem ,,Nie solimy! Nie słodzimy! Wybieramy witaminy! lub układali to hasło rozwiązując równania matematyczne. Podsumowując wszystkie wiadomości, wypełniali drzewka decyzyjne wskazując zalety oraz wady spożywania cukru lub soli. Cukrowa wróżka pożegnała się i poprosiła, aby narysowali szczęśliwe zakończenie historii o białej krainie. Dzieci wróciły zdrowolotem. Zadaniem domowym była zabawa w detektywów: Znajdź sól i cukier na etykietach produktów, które najczęściej są spożywane w twoim domu.